25 april 2007

Missiatuurtje

M i s s i a t u u r t j e s zijn mini stukjes bij het werk van een missionair predikant

Harlingse hegemonie en dansen op Ps.137

Anders dan de zin hierboven zegt, is dit meer een stukje bij mijn vrije tijd. Dat we na een paar uur over asfalt rollen nog bijna net zo lang over water varen, maakt afstand nemen gemakkelijk. Lekker vrij! Wat niet wegneemt dat ‘t jaarlijks weekend met het Vlielands volleybaltoernooi vrijwel volledig voorspelbaar is (inclusief de onfeilbare hegemonie van het Harlingse herenteam). Mensen houden blijkbaar van rituelen. Dat in zevenentwintig jaar veranderingen hier nauwelijks sneller gingen dan de wadden zich verplaatsen, heeft nooit echt het verwijt van conservatisme opgeleverd – en ook de cijfers van volleybalverlating niet tot zulke hoogten gestuwd dat er alarmerende rapporten verschijnen over ‘Volleybal in Nederland’. Toch moesten we dit jaar wel even slikken. Het Doniahuis wordt afgebroken, daar kunnen we volgend jaar niet meer terecht. Nu zal het gehalte aan nostalgische verhalen nog hoger worden. En Petra was er niet – zeg maar zo iemand die je in iedere kerk wel vindt. Die er eigenlijk altijd is. Er tot genoegen van iedereen altijd is. Zo iemand.

En verder? Ik dacht eerst dat het een soort beroepsdeformatie was dat ik in de discotheek een kansel ontdekte. Maar de anderen zagen ook dat boegbeeld met daarachter de draaitafels van de disc-jockey. ‘Het Woord is muziek geworden’, zou je kunnen denken. Sommigen vonden het (ietwat) heiligschennend. Ik dacht meer aan strandjutters-mentaliteit, hoewel die kansel er niet uitzag of hij daadwerkelijk nog in ‘t spoor van Willibrord was aangespoeld. Maar toen de draaier van dienst, met Boney M. wel de ‘Rivers of Babylon’ binnen liet stromen, vroeg ik een van de bevriende volleybalsters of ze met me op Psalm 137 wilde dansen. Toen werd het zo laat dat ik die andere kansel op het eiland de volgende morgen weer niet heb gezien. Wel hebben m’n bijbelvaste danspartner en ik nog een tijdje geprobeerd ook andere nummers aan de bijbel te verbinden. Met wisselend succes. En veel plezier.

Han Hoekstra

Geen opmerkingen: